Sunday 3 August 2008

Gunakan Iklan


Hajjah Limah dan Haji Ali ada 4 orang anak perempuan yang sangat disayangi iaitu Siti, Mimi, Murni dan Suri. Satu hari mereka berpakat untuk kawinkan anak2 ni serentak, nak jimat kos, maklumlah semua harga barang dah naik. Selepas selamat diijabkabulkan, ke-empat2 anak tu pun bercadang untuk pergi honeymoon. Siti pergi honeymoon ke Pulau Langkawi, Mimi ke Pulau Tioman,Murni ke Pulau Kapas dan Suri ke Pulau Pangkor.

Sebelum pergi Hajjah Limah dan Haji Ali berpesan, "nanti jangan lupa hantar berita pada mak dan ayah." Ceritakan macam mana honeymoon korang. Tak payah tulis SMS panjang2, mak ayah pun bukan rajin sangat membaca. *pakai slogan iklan* sahaja dah cukup. Ringkas, padat dan cepat. Hajjah Limah memberi arahan pada anak2nya.

Seminggu lepas tu mereka terimalah SMS pertama dari *Siti* yang bertulis *Standard Chartered* . Tercari2lah kedua suami isteri ini iklan Standard Chartered dan bila jumpa tersenyum le kedua2nya membaca iklan yang bertulis *Besar, teguh dan peramah..* Bahagia dan puaslah Si Siti rupanya..

Esoknya terima pula SMS *Mimi* yang bertulis *Nescafe*. Carilah iklan Nescafe dan tersenyum lagi keduanya membaca iklan yang bertulis *Nikmatnya hingga ke titisan yang terakhir* Bahagia dan puaslah juga Si Mimi rupanya...

Selang beberapa hari kemudian,tiba pula SMS pendek *Murni* bertulis *KFC*. Carilah iklan KFC dan tersenyum keduanya membaca iklan yang bertulis *Hingga Menjilat Jari...* Bahagia dan puas hati jugalah Si Murni rupanya...

Seminggu berlalu, tiada SMS dari Suri, Hajjah Limah dan Haji Ali dah mula risau. Dua Minggu... tak ada jugak..masuk minggu ke tiga baru sampai SMS dari *Suri* dengan isi kandungannya cuma *AIR ASIA*. Bergegas le orang tua berdua ni mencari iklan penerbangan tu sebab tak sabar nak tau apa yang dah terjadi kat anak bongsunya. Bila dibaca. Hajjah Limah dan Haji Ali terkulat2 tak tau nak senyum atau menangis.. Apa kata motto AirAsia itu...?? *7 KALI SEMINGGU..3 JAM SEKALI.. NON-STOP!!* Sambil perpandangan satu sama lain, mereka serentak tersenyum dan berkata "Macam kita dulu juge !" Tiba tiba...Jom kita relak relak jap dibilek, kata Haji Ali mengayat isteri nya pulak !


Maklum lah, sampan baru, dayung pun baru, kayuh beb jangan tak kayuh ! sampan lama duduk terapung dan relak relak aje lah !



Ekhsan : Permata Ku Yang Hilang

8 comments:

Anonymous said...

hihihi nanti kita sama2 dayung ye

SiR KinG TiGeR said...

starliss

Maaf dayung ku lama tidak dipakai dan tersimpan distor, aku takut dah reput atau patah. Kerana mu, kedua tangan ku akan ku gunakan sebagai ganti dayung !

Gelombang Rakyat said...

Super class posting DatOk ZeQ.

Nasik Lemak Tangling!

SiR KinG TiGeR said...

zz

Ko tengok gaya aku dengan 100 pompuan tercantik diblog hehe

roserose*MrsYusof* said...

hmmm...datok!!!

Ewah!ewah..

Kak Long said...

saja singgah.

Anonymous said...

permata tak hilang lagi dato..

SiR KinG TiGeR said...

ros, kak long, starliss

aku neh sibuk nak layan kat blog baru aku www.tagged.com/datokzeq fuyooo tak sempat tangan aku melayan.. dah senja pun ramai lagi yang minat hehe rezeki anak2 lah kot !