Tuesday 8 July 2008

Pak Tam , Pak Tam

Tak Percaya Ke ?



Sikap terbuka serta peluang belajar di Malaysia kadang kadang disalah anggap dan disalah guna oleh kebanyakan warga asing. Di Kuala Lumpur sebagai contoh, sekarang terlalu ramai warga asing terutama warga Afrika yang berkeliaran di merata tempat menjual barang kulit seperti tali pinggang, jam tangan, minyak wangi, dompet, cermin mata dan lain lain lagi. Aku pun hairan pihak berkuasa cuma berdiam diri, tanpa menghirau kan gejala baru ini mengganggu keselesaan kita terutama ketika ingin menjamu selera di kedai kedai makan, restoren atau sebagai nya. Kadang kadang dengan bau peluh badan nya yang busuk memualkan untuk kita nak menjamu selera. Sudah lah diganggu beberapa kali oleh peminta sedekah, pengutip "derma", penjual jual stoking 5 pasang RM10.00 dan gelang tangan magnet oleh warga Cina, sekarang pulak warga Afrika. Dulu aku masih ingat yang yang datang berjaja hanya Gurga yang menjual batu akek , cincin perak dan sebagainya. Sekarang aku tidak pernah nampak mereka lagi, cuma kadang kadang aku ternampak dikaki lima sahaja mereka duduk sambil menjual. Ini tidak lah mengganggu orang ramai !

Aku pernah juga bertanya warga Afrika ini yang kadang kadang begitu peramah dan ada yang fasih berbahasa Melayu atau Inggeris loghat/ slank Perancis. Mereka terpaksa membuat kerja kerja partime disebabkan keluarga mereka miskin dan untuk menambah wang saku, makan minum dan untuk membayar sewa rumah, enjoy sikit sikit atau lain lain. Mereka tidak mahu membebankan keluarga mereka di kampong. Untuk mencari kerja ditempat lain seperti buruh kontrak, susah nak dapat, tidak seperti warga Indonesia atau pun Thailand. Betul ke? Pada aku, kalau mereka mampu datang untuk belajar, tentu mereka dari gulungan yang berada, tambahan pula tentu kerajaan Negara mereka atau tawaran Kerajaan Malaysia memberikan biasiwa. Kalau betul itu alasan mereka aku pun setuju, tidak macam anak anak muda kita yang masih bergantung lagi kepada ibu bapa untuk duit saku atau Kerajaan dalam segala bidang. tetapi aku cuma mahu pihak berkuasa memantau kegiatan mereka. lengkap ke dokumen mereka? Boleh ke mereka berniaga secara "haram" semasa masih lagi menjadi pelajar disini ? Ini lah persoalan nya yang aku mahu tahu !


Memang banyak cerita cerita buruk yang kita dengar tentang warga Afrika ini. Yang paling top sekali adalah penipuan "Black money" sebab mereka memang pakar dalam hal hal ini. Apa yang aku dengar dan baca ialah mereka akan memerangkap orang orang tertentu yang banyak duit dan masih lagi mahu lebih lagi dan tamak. Mereka akan meminta ringgit Malaysia untuk ditukarkan kepada US Dollar yang melebehi dari nilai ringgit tadi mungkin sebanyak 5 kali ganda. kalau difikir fikir kan siapa yang tidak tertarik ? Modal RM10,000 boleh dapat balek US dollar yang bila ditukar kan bernilai RM50,000 ? Tapi ini penipuan, kalau betul baik dia orang sahaja yang membuat nya, apa pasal nak bagi duit banyak banyak kepada orang lain? logik ke ?


Aku pun tahu bukan semua warga Afrika ini jahat. Ada juga yang baik dan menawan. Susuk tubuh mereka yang sasa, hitam, tinggi membantu mereka memikat warga tempatan " Black is beautiful" ini lah kata kata yang aku memang percaya. Aku tidak pernah merasa cemburu pun, biarlah perempuan tadi memileh dan mengikut selera, citarasa mereka, dan guna kan lah tanpa was was dan yang sewaktu dengan nya !. Kadang kadang aku berpeluang juga bertanya kepada perempuan perempuan yang bersama sama warga Afrika ini tadi , mengapa mereka memileh warga Afrika ni. . "Best bang ! romantik, abang tengok lah badan diorang tinggi , tegap, sasa , yang lain lain anggota pun ikut sama," kata mereka, memang miang betul ! Aku percaya cakap mereka , sebab semasa aku belajar di Austria dan German dulu "Pak Hitam" ini memang laku. Kawan aku tiap tiap malam bawak anak Mat Salleh balek rumah. Mula mula senyap berbisek bisek dia meng ayat, lepas tu, bising nya tak tau lah macamana, mengerang macam nak keluar isi perut nya dan macam dah kena rasuk ! . Tetapi aku yang pendek dan tua ini pun apa kurang nya, mereka lupa ke " Shorter the monkey, longer the tail" , " Older the cow, harder the horns !"


Apa apa pun , lu fikir fikir lah sendiri ! Tepuk dada tanya lah selera ! bukan selera batin tapi selera ko sama ada nak membeli barang barang warga Afrika ni tadi, memang murah. Jam tangan kalau dia kata RM50.00 ko tawar dapat turun sampai RM15, tali pinggang dapat RM15.00. Minyak wangi nya yang "Branded" pulak tahan 2-3 jam, tetapi kalau ko masuk kelab malam, semua mata akan memandang ko dari bau minyak tadi. Menangkap hidung !


Sentuh pasal hidung, pandang pandang lah hidung warga Afrika ni, Petua orang orang tua, kalau nak tahu lelaki tu Ok ke tidak , tengok lah hidung nya, besar hidung besar lah ANU nya ! tak percaya ? klik : http://www.teamfifi.com/

5 comments:

ladylikeme said...

hitam-hitam si tampok manggis..walaupun hitam ku pandang manis....bukan i tau....

SiR KinG TiGeR said...

ladylikeme

Betul le, ko ni pun minat Pak Tam ke. Kalau dah sayang apa nak buat, taik ia pun dah rasa choklat ! hehe

roserose*MrsYusof* said...

datuk,

pagi2 lagi dah baca pun! Nanti saya tanya makcik,kalau dia ok, I pass the number to you. Tapi kena jadi betul2 baru boleh...

Taknak nanti dia kata 'Awat anak saudara cm ni..'
Ok?

Pasal Afrika ni,semalam dalam Metro pun citer pasal Pak Tam ni,


datuk, sapa yang antimamak. Datuk sendiri lagi ke?

roserose*MrsYusof* said...

saudara Nordiana?

sapa dia?

SiR KinG TiGeR said...

rosevsky
Ye ke? Antimamk orang politik. Nordiana kekesih baru? saja tulis